Stress

Når man er stresset arbejder ens krop på højttryk, og dette påvirker især kroppens hormoner i både hjernen og i binyrerne. Det er herfra at stresshormonet kortisol bliver udskildt som hjælper kroppen til at præstere i stressede situationer. Langvarig eksponering af forhøjet kortisol niveau kan påvirke muskel-skeletal systemet og give bivirkninger med spændinger i krop.

Hvad er stress?

Mange tror at stress er en sygdom, men stress er i virkligheden en belastningstilstand som er kommet på baggrund af ubalance i kroppen, som er blevet udløst af enten arbejdsmæssige forhold eller aktuelle konflikter eller forhold i privatlivet.

Stress er en unik oplevelse som er forskellig fra hvert individ som oplever det på egen krop, men fælles er at der er en række faktorer som gør sig gældende for oplevelsen og håndteringen af tilstanden. Håndteringen af stress er tilknyttet miljøbestemte samt ens egne ressourcer, for hvordan man både psykisk og fysisk reagerer.

Dette betyder at måden man griber situationen an på har afgørende betydning af håndteringen af stress. Ofte er en ringe håndtering lig med et dårlig udfald med vedvarende kronisk stress til følge.

Stress kan både være af kortere eller længerevarende tilstand, hvor det her er væsentligt at skelne mellem de to forløb.

Kortvarig stress

Kortvarig stress opstår typisk akut i pressede situationer, hvor kroppen sættes i alarmberedskab og gør os i stand til at handle. Når stressbelastningen aftager, kan kroppen slappe af igen ogvende tilbage til udgangspunktet.

Langvarig stress

Ved langvarig stress tilstande kan det medføre nedsat livskvalitet samt følgesygdomme, da stress tilstanden ikke aftager eller forsvindet, hvilket fratager kroppen muligheden for at restituere. Ved langvarig eksponering af stress øges risikoen for forhøjet blodtryk, hjertekarsygdom og depression samt kan det forværre prognosen foreksisterende sygdomme hos individer med kroniske sygdomme som allergi, astma, psoriasis og diabetes.

Hvad sker der med kroppen ved stress?

Der findes forskellige grader af symptomer, når vi er stressede. Nogle får mere fysiske symptomer som fx ondt i maven eller bliver anspændte i kroppen med hovedpine til følge. Herudover kan der også opleves mere psykiske symptomer som depression eller adfærdsmæssige ændringer fra normalen.

Når kroppen udsættes for langvarig eksponering af stress bliver vores åndedræt påvirket i sådan en grad, at vi kun trækker vejret i den øverste del i brystkassen.

Dette har stor påvirkning på vores mellemgulv kaldet diafragma, da dens primære arbejdsopgave er at bevæge sig op og ned som et stempel, som sørger for at luften pumpes ind og ud af lungerne. Herudover har diafragma en sekundær opgave med at massere og flytte kropsvæske rundt for de organer der sidder i bughulen.

Når diafragma ikke arbejder som den burde kan det skabe problemer med lymfesystemet som kan give øget inflammation i kroppen, de viscerale-organer, som er vores tarmsystem, bækkenbunden samt lever, galdeblære og urinveje og blære.

Oftest vil der kunne opleves afførringsproblemer, dårlig fordøjelse samt forstoppelse i tarmene. Herudover kan der komme unødvendigt stress på de accessoriske vejrtrækningsmuskler, som kan føre nakkeproblematikker grundet overbelastning af disse strukturer med eventuelt hovedpine til følge.

Se evt. denne film for større forståelse af åndedrættets påvirkning af kroppen her:

Stress forløb

Stress kan være svært at løse alene. Alligevel kan alle have gavn af forskellige metoder til at begrænse og håndtere stress. Vi tilbyder helhedsoritenteret behandling, som fokuserer på at forbedre bevægelse, og balance i kroppen hos den enkelte.

Du besidder selv i din krop selvhelende egenskaber, derfor er det vores vigtigste opgave som behandler, at optimere de egenskaber, ved skabe forbedret forhold i de områder, hvor der er spændinger i kroppen.

Kilder:

Den nationale sundhedsprofil 2021 - Sundhedsstyrelsen