Trænings terapi

Hvis du oplever smerter eller begrænsninger i bevægelsesområdet, kan trænings terapi være en effektiv måde at hjælpe dig med at forbedre din funktionsevne og reducere smerter. Trænings terapi er især gavnligt ved fx slidgigt, korsbåndsskader samt ligament skader. Vi kan hjælpe dig med at nå dine mål og forbedre din sundhed og livskvalitet.

FORDELE VED TRÆNIGSTERAPI

Fordelene ved at benytte træningsterapi er at effekterne er videnskabeligt veldokumenterede i et bredt udvalg af komplekse sundhedsproblemstillinger, hvor træningsterapi har vist gavnlig effekt, som et effektivt middel til at forbedre fysiske funktionsnedsættelser og reducere smerter samt forskelligartet helbredsmæssige forhold.

Træningsterapi har til hensigt at give hjælp til selvhjælp til klienter som har funktionsforstyrrelser i bevægeapparattet eller besvær med fx daglige aktiviteter gennem systematisk træning som har følgende formål:

• afhjælpe eller forebygge funktionsnedsættelser
  • Forbedre, genoprette fysisk funktion
  • Forebygge eller minimere sundhedsrelateret risikofaktorer
  • Optimere den generelle sundhedstilstand eller velvære

Trænings terapi er især gavnligt ved fx slidgigt, korsbåndsskader samt ligament skader eller til at forebygge skader i fremtiden.

DEGENERATIVE FORANDRINGER/REUMATISKE LIDELSER

Hvis du er blevet diagnosticiceret med slidgigt eller reumatiske lidelser giver dette som regelt udtryk i kroppen med nedsat mobilitet i led, nedsat eller svækket muskulær ydeevne grundet smerter, nedsat eller svækket balance grundet nedsat sensorisk input fra mekanoreceptorer i leddene som kan give udfordringer i daglige gøremål samt mindske lysten til sociale arrangementer grundet nedsat funktionsevne samt smerter ved bevægelser og stående aktiviteter.

Kliniske retningslinjer på området foreslår fysisk aktivitet og træning som skal afhjælpe og optimere den generelle sundhedstilstand hos individet.

Ved utilfredsstillende smertekontrol eller påvirket funktionsniveau bør patienten tilbydes henvisning til supplerende behandling eller henvisning til ortopædkirurg med henblik på operation.

Se mere her for kliniske retningslinjer for slidgigt

Vi kan hjælpe dig med at nå dine mål og forbedre din sundhed og livskvalitet.

SPORTSSKADER

Hvis du har oplevet en sportsskade eller ønsker at forbedre din ydeevne og reducere risikoen for fremtidige skader, kan træningsterapi  være en god mulighed for dig. Vigtige parametre  i træningsterapien er at identificere svagheder i det muskuloskeletale system, som kan forbedres ved specifikke øvelser, for at gøre dig stærkere i din idræt.

Kontakt  os i dag for at lære mere om, hvordan træningsterapi kan hjælpe dig med at nå dine mål og forbedre din sundhed og fitness.

MOTORISKE FUNKTIONSFORSTYRRELSER

Motoriske funktionsforstyrrelser sker grundet central skade i hjernen, som giver funktionsforstyrrelser. Vi ser typiske klienter med enten medfødte forstyrrelser som ved fx cerebral parese og eller som følger efter apoplexi ved enten blodprop eller blødning i hjernen eller som led i progressiv sygdom såsom sclerose samt parkinsson sygdom.

Træningsterapi har til formål her at begrænse skaden på hjernen ved at danne nye nervebaner gennem systematisk træning, som har til formål enten at vedligeholde eller genoprette tabet af funktioner hos den enkelte.

Træningen tager udgangspunkt i individet med de funktionsforstyrrelser der optræder, hvor der herefter planlægges behandlingsforløb.

Behandlinsforløb her strækker sig normalt over længere tid, da genoptræning her er en lang process med at generhverve tabte funktioner.