Hofte- og lyskesmerter

Dysfunktion af hoften sætter sig oftest som smerter i lysken samt på forsiden af forlåret. Der findes mange forskelligartet problematikker, men oftest opstår dysfunktioner i hoften enten grundet degenerative forandringer som slidgigt, overbelastningsskader samt impingement syndrom, som fører til afklemning af strukturer nede i hofteleddet, som medfører hævelser og nedsat funktion af hofteleddet, med smerter til følge.

Hoftesmerter

Generelt opstår mange hofteproblematikker grundet muskelstramninger eller -svækkelser som følge af patologiske tilstande i enten muskelvæv og slimsække. Herudover kan inaktivitet føre til nedsat stabilitet i hoften.

Hvis der er tale om en dysfunktion medfører dette forstyrrelser i resten af systemet, hvor muskler og led belastes uhensigtsmæssigt, oftest med påvirkning af bækken samt ryg med gener til følge.

Typiske muskelskeletale problemstillinger vi ser i klinikken

• Artrose (slidgigt) kommende fra degeneration, som udvikles med stigende levealder. Der kan være tale om skader på bruskvæv, som giver regelmæssige hævelser, samt nedsat funktion af hofteleddet med smerter til følge.
  • Reumatologiske sygdomme som er gigt sygdomme som oftest rammer de store led i kroppen med inflammation og hævede led til følge, oftest ser vi

morbus Bechterew, leddegigt, psoriasisgigt mm.

• Afklemnings syndrom af hoften er forårsaget af gentagende overbelastningsskader i hoften som har medført knogleudbygninger på lårhalsen og kanten af ledskålen. Disse deformiteter kan medføre indeklemning i hoften som har den medicinske betegnelse Femoroacetabular Impingement Syndrom, som fører til afklemning af strukturer nede i hofteleddet, som medfører hævelser og nedsat funktion af hofteleddet, med smerter til følge.
  • Smuttende hofte (springhofte) kan forekomme enten på grund af et senestrøg på låret yderside (tractus iliotibialis), som smutter henover et knoglefremspring kaldet for trochanter major ved fx hoftebøjning og -strækning.
    Kan også forekomme grundet at flere forskellige strukturer inde i selve hofteleddet smutter hen over knoglefremspring, som kan give smutlyde ved bestemte bevægelser. Oftest er der ikke de store gener, men i nogle tilfælde kan der være smerter, da senerne ved gentagende belastninger kan blive betændte. Oftest er der mere smutlyden som irritere.
  • Senebetændelse eller bedre kendt som tendinitis, som er en tilstand som der kan opstå i senevæv ved gentagende belastninger, som fører til smerter ved belastning af de betændte senevæv. Oftest ser vi tilstanden i hoftebøjer musklen, også kaldet for illiopsoas samt forrest på hoftekammen i musklen rectus femoris samt i glutealmuskulaturen som kan give smerter ned i lårets store senespejl på ydersiden også kalder tractus iliotibialis
  • Slimsæk betændelse opstår oftest på hofteknoen også kaldet for bursitis trochanterica, som nedsætter friktionen mellem knoglen og et stort senespejl kaldet for tractus iliotibialis, som går hen over knoglen. Mere sjældent er slimsæk betændelse på sædeknoen (tuber ischiadicum), da den nedsætter friktionen fra hasemusklerne samt direkte tryk ved siddende stillinger. Begge tilstande opstår oftest grundet vedvarende irritation samt traume.

Mange af disse problematikker kan afhjælpes ved brug af manuel behandling og eller i kombination med træningsterapi, hvis symptomerne stammer fra ubalance i muskel- og skeletsystemet.

Lyskesmerter

Lyskesmerter kan være forårsaget af mange årsager, men oftest er det forårsaget af bækken instabilitet eller nedsat bevægelighed i hvad vi kalder for sacroiliacaleddet, som sikrer ledforbindelsen fra underkrop til overkrop, med dens sammenslutning til ryggen. Ved smerter i sacroiliacaleddet  opstår der ofte spændinger i de stabiliserende muskler for bækkenet, og det kan være svært at fastlå om det er årsagen til eller en følge af smerterne.

Hofte- og bækkenstabiliserende muskler

Vi ser ofte lyskesmerter forårsaget af overbelastning særligt i de vigtige hofte- og bækkenstabiliserende muskler, særligt hoftebøjer musklen kaldet for illiopsoas, samt i adduktor-gruppen i inderlåret, som indadfører benet.

Både hoftebøjeren og adduktor-gruppen medvirker stabiliserende i hoftens bevægelser. Svækkelser eller stramninger i disse muskulaturer giver ofte dybe smerter i lysken og kan stråle ned på lårets inderside og i værste tilfælde op til maven.

Typisk kan strukturerne der er belastet udpeges ved direkte tryk på seneovergangene, for at lokalisere præcis hvorfra smerterne stammer fra.

Typiske muskelskeletale problemstillinger vi ser i klinikken

• Dysfunktioner i bækkenet beskrives ofte som smerter kommende fra hoften hvor der også kan forekomme ledsagende smerter fra balder, lyske samt skambenet også kaldet symphysis pubis.
  • Overbelastningsskader i lyskeregionen sker mere gradvist og involvere ofte sener og knogle i området. Her er det ofte unge idrætsudøvere som bliver påvirket grundet kroppens vækst ikke er stoppet, hvilket gør dem særligt sårbare overfor fysisk aktivitet og belastning omkring muskelsene-tilhæftningerne i hofte/lyske regionen. De fleste overbelastningsskader i lyskeregionen er oftest relateret til gentagne bevægelser og for stor eller hurtig forceren af trænings- og/eller konkurrencemængde.
  • Akutte skader i lyskeregionen er primært forårsaget af sportsgrene hvor der er kraftige spark, pludselige retningsskift eller kraftige accelerationer/decelerationer.
  • Lyskebrok er en lille udposning af ens bughule som opstår grundet svækkelse af bugvæggen. Brokket ses som en bule, når man står op, hoster eller presser maven ud. Efterhånden kan brokket blive større og give tiltagende gener. Udposningen kan indeholde tyndtarm, som kan blive afklemt og kan give kraftige smerter. Tilstanden kaldes et "indeklemt brok", som kræver operation.