Ryg- og bækkensmerter

Rygsmerter kan både være af akutte og kroniske karakter, oftest med lokale smerter svarende til lænden og hoften. Generelt opstår mange rygproblematikker grundet dårlig holdning, overbelastning eller manglende stabilitet, men kan også skyldes strukturelle forandringer såsom skoliose, degenerative forandringer og Scheuermann.

Rygsmerter

Rygsmerter er noget de fleste mennesker har oplevet på et eller andet tidspunkt i deres liv. Oftest er årsagen ukendt, og der kan ikke stilles en egentlig årsag til de smerter der opleves.

Rygsmerter kan både være af akutte og kroniske karakter, oftest med lokale smerter svarende til lænden og hoften, da hoften, bækkenet samt lænden er omdrejningspunkt for de fleste bevægelser samt her hvor kraftpåvirkninger bliver fordelt igennem kroppen.

Ved svære tilfælde af rygsmerter, kan der være tale om afklemning samt inflammation i nerverødderne, hvilket vi omtaler som neurologisk påvirkning, som kan påvirke dig med nedsat kraft i muskulatur, følelsesløshed samt udstrålende smerter ned i benet, som kan føles som brændende, stikkende, jagende smerter med enten prikkende og snurrende fornemmelse i benet eller fødderne.

Typiske årsager til somatisk dysfunktion i ryggen:

• Overbelastning eller dysfunktion af led, ledkapsler, ligamenter samt store og små muskler
  • Neurogene smerter forårsaget af diskusprolaps, diskusprotrusion og eller afklemningssyndrom af nerverødderne med udstråling typisk til underekstremitet med nedsat kraft, føleforstyrrelser svarende til den afficeret nerverod.
  • Biomekaniske/posturale ændringer fra normalen i en sund og rask ryg kan forekomme, her kan der snakkes om medarvet og erhvevet. Kendte diagnoser vil være skoliose, som er en skæv ryg, som giver en S-formet rygsøjle samt Scheuermanns sygdom som giver øget krumning af ryghvirvlerne. Begge diagnoser giver bevægeindskrænskelse i rygsøjlen med gener og smerter til følge.
  • Referede smerter fra organsystemet hvor dysfunktioner fra kroppens organsystem referer smerte til ryggen, oftest kommende fra galdeblære, lever, nyrer, bugspytkirtel, tarme.
  • Degenerative forandringer kommende fra discusdegeneration, som udvikles med stigende levealder. Dette kan føre til facetledsartrose i ryggenshvirvler med smerte til følge samt spinalstenose med symptomer som spinal claudicatio, som giver smerter i benet efter nogen tids gang, og som aftager efter kort tids hvile grundet tryk på medulla spinalis og/eller afklemning af nerverødderne.
  • Reumatologiske sygdomme som er gigt sygdomme som oftest rammer de store led i kroppen med inflammation og hævede led til følge, oftest ser vi

morbus Bechterew, leddegigt, psoriasisgigt mm.

• Osteoporose og frakturer også kaldet knogleskørhed, er en sygdom som rammer skeletsystemet. Oftest er det kvinder efter menopause som bliver ramt. Osteoporose giver ingen gener, men det er frakturerne som følger der gør.
  • Kræft, tumorer og fraktur eller begyndende knogleskørhed mm. som giver årsag til rygsmerter.  I værste tilfælde vil der kunne være tale om tumor og/eller kræft i rygsøjlen, hvor det er klinisk vigtigt at få dig videre i et kræftpakke forløb hurtigst muligt.

Mange af disse problematikker kan afhjælpes ved brug af manuel behandling og eller i kombination med træningsterapi, hvis symptomerne stammer fra ubalance i muskel- og skeletsystemet.

Ved mistankte om alvorlig patologi, skrives der epikrise til egen læge, som iværksætter videre behandlingsforløb for dig.

Vi er højt uddannet i det vi kalder den neurologiske undersøgelse, hvor man klinisk tester kroppens nervesystem, screening af det vi kalder alvorligt patologi, såsom kræft samt generel medicinsk screening for referede smerter fra organsystemet.

Dermed sagt er god diagnostik højsædet for en effektfuld behandling.

Vi anbefaler at læse mere om dette i vores afsnit for træningsterapi i linket nedenunder.

Bækkensmerter

Bækkenets funktion er at sikre ledforbindelsen mellem korsryggen kaldet for sacrum og hoftebenet kaldet for illium. Sammen danner de ledforbindelse fra underekstremiten til ryggen, hvor bækkenet bidrager med at stabilisere og kontrollere underekstremitetens bevægelser samt stødabsorption kommende fra benene.

Bækkensmerter beskrives ofte som smerter kommende fra hoften hvor der også kan forekomme ledsagende smerter fra balder, lyske samt skambenet også kaldet symphysis pubis.

En akut opstået skade i bækkenet kan fremprovokere samme symptomer som en dysfunktion i nedre ryg. Oftest vil forværrende faktorer på symptomer og smerter være krydsning af ben på den afficeret side af bækkenet, gangfunktion, gå op og ned af trapper samt rejse sig fra siddende til stående funktion.

Underekstremitetens betydning for bækkenet

Dysfunktioner i fødder, ankel, knæ samt bækken kan føre til uhensigtsmæssige belastninger i bækkenet, da underekstremiteten sørger for at vi kan bevæge os rundt i verden og adaptere kroppen til forskelligt varierende underlag, grundet dens egenskab som stødabsorbering ved fx gang, løb og hop samt andre belastende aktiviteter.

Vi anbefaler at læse mere om dette i vores afsnit for ankel og fodsmerter med linket nedenunder.