Smerter i graviditet og efter fødsel

Det er en stor belastning for kroppen at være gravid og at føde. I denne forbindelse kan der opstå smerter, som kan udvikle sig til kroniske smerter efter fødsel. Vi ser især kvinder med dysfunktioner i bækkenet samt ryg som giver problemer i bevægeapparatet grundet smerter ved generel aktivitet. Vi kan hjælpe dig igennem graviditeten samt efter fødsel med forbedret livskvalitet.

Problematikker i graviditet og efterfødsel

I klinikken ser vi en bred vifte af forskelligartet problemetikker, som opstår enten i gravditeten eller efter fødsel.

De problemetikker vi ser mest i klinikken er følgende:

• Ødemer i fod, ankel og læg
  • Lænde- og bækken problematikker
  • Bækkenløsning
  • Delte mavemuskler også kendt som rectus diastase
  • Vandladning og afføringsproblemer

Graviditetsgener

Under graviditeten sker der store ændringer med din krop. Din krop skal afgive plads til et foster, hvoraf mange af de organer der sidder i bughulen skal afgive deres plads til et voksende foster, hvilket skaber et øget tryg, som oftest fører til ødemer/væskeansamlinger i underekstremiteten såsom fødder/ankel/læg samt besværet fordøjelse/afføring.

Udover dette sker der store ændringer med din normale kropsholdning samt muskoloskeletale balance i og omkring lænd og mave. Din øget maveomkreds skaber større krav til din muskulatur til både mave- og rygmuskulatur, hvor der oftest sent i graviditeten enten opstår lænde-/bækkenproblematik, som påvirker daglige aktiviteter.

Mange snakker om bækkenløsning når der opstår lænde- og bækkensmerter,  eller om uundgåelige smerter grundet de sekundære hormonelle ændringer som følge af graviditeten, men det er langt fra tilfældet. Oftest er smerterne følger af de øget krav til mave- og lændemuskulatur, som fører til at kroppen er på overarbejde og hvor kroppen prøver tilpasse sig de nye krav med øget spænding eller låsninger omkring ryg og bækken leddene.

Smertelindring og behandling under graviditet

Behandling tilpasses til den individuelle, og der tages ekstra hensyn til at der ikke kommer påvirkning af maveområdet.

De fleste oplever en stor lettelse efter behandling ved frigørelse af spændinger i leddene.

Som gravid er der ingen grund til at gå rundt med smerter, som behandlingsmæssigt nemt kan afhjælpes ved manuel behandling.

Smertelindring under graviditet Lændesmerter under graviditet Bækkenpine under graviditet Iskias under graviditet Mavesmerter