Knæsmerter

Har du låsninger, eller hævelser i knæet eller bukker knæet under dig, oplever du smerter ved gang eller ved at gå op og ned af trappe, kan det være tegn på dysfunktion af knæleddet. Typisk opstår dysfunktioner i knæet gennem high-impact traume med vrid af knæet eller gennem overbelastning over længere tid. Smerter i knæet opstår oftest under vægtbærende aktiviteter eller ved høj belastning af knæleddet.

Knæsmerter

Knæleddet er et af de store led i kroppen, som bliver  påvirket med både høj belastning og kraftpåvirkning, da mange af de største muskler i kroppen hæfter både på lårbens- samt underbensknoglen og påvirker knæleddet med stor kraftoverførsel samt vægtbæring.

Generelt opstår mange knæproblematikker grundet overbelastning eller manglende stabilitet, men kan også skyldes strukturelle forandringer såsom degenerative forandringer, menisk-, korsbånds- samt ledbåndssskader m.m.

Oftest opstår smerter gennem belastning af knæleddet, hvor der kan opleves smerter ved fx at gå op og ned af trappe, almindelig gang, smerter ved hurtige retningsskift eller ved vægtbelastende aktiviteter.  Ved dysfunktion af knæet, kan der ligeledes være tale om hævelser i og omkring knæleddet, eventuelle låsninger af knæ samt følelse af knæleddet bukker sammen under en.

Typiske muskelskeletale problemstillinger vi ser i klinikken

• Instabilitet og hypermobilitet grundet enten traume eller dysfunktion af led, ledkapsler, ligamenter samt store og små muskler.
  • Biomekaniske/posturale ændringer fra normalen kan forekomme, her kan der snakkes om medarvet og erhvevet. Kendte diagnoser vil være overrevet korsbånd, ledbåndsskader, Osgood Schlatter, hypermobilitet m.m
    Ændringer i din posturale holdning vil føre til ubalance i de kræfter der udøves på selve leddet med typisk øget krav til større stabilitet af ledkapsler, ligamenter, muskel fascie og nerveinnervation.
  • Patellarfemoralt syndrom som er uspecifikke smerter i og omkring knæet, oftest forårsaget af overbelastning. Vi ser det ofte hos børn og unge mennesker med generelt højt aktivitetsniveau.
  • Artrose (slidgigt) kommende fra degeneration, som udvikles med stigende levealder. Der kan være tale om forstørret knæ, regelmæssige hævelser, samt nedsat funktion af knæleddet med smerter til følge.
  • Reumatologiske sygdomme som er gigt sygdomme som oftest rammer de store led i kroppen med inflammation og hævede led til følge, oftest ser vi

morbus Bechterew, leddegigt, psoriasisgigt mm.

• Menisk ofte opstået efter vridtraumer på knæet, der kan være hævelse, låsninger samt smerter ved generel vægtbelastning af knæleddet.
  • Ledbånds- samt korsbåndsskader oftest opstået efter traumatisk skade, meget ofte ser vi korsbåndsskader, med enten total eller delvis ruptur af det forreste korsbånd, som giver instabilitet i knæet.
  • Løber knæ er smerter løbende på ydersiden af lårbenet langs den sene vi kalder tractus iliotibialis, som løber fra hoftekammen og hele vejen ned til knæet. Oftest er smertetilstanden forårsaget af betændelsestilstand i selve senen eller i den slimsæk, der sidder lige under senen. Ofte er symptomer opstået efter langvarig aktiviteter såsom gang, cykling eller løb.
  • Springer knæ er en irritationstilstand i den store lårmuskel sene, hvor musklen er blevet overbelastet. Når senen overbelastes gentagende gange, kan der opstå små brister i muskelvævet, som kan give inflammation som medfører smerter og irritation i og omkring knæet.

Mange af disse problematikker kan afhjælpes ved brug af manuel behandling og eller i kombination med træningsterapi, hvis symptomerne stammer fra ubalance i muskel- og skeletsystemet.